Superenduro GP of Romania – un succes memorabil

Pe 20 ianuarie 2024, clubul sportiv Haita Deva a scris istorie pe BT Arena, în Cluj-Napoca. Cu o vastă experiență în domeniu, organizatorii au pavat drumul unei noi discipline la noi în țară, cu sprijinul Federației Române de Motociclism. Prima etapă mondială de Superenduro va rămâne mult timp în sufletele tuturor celor care au luat parte la ea, fie din postura de organizator, de participant sau spectator. Grand Prix-ul României, susținut pe o arenă mai mică decât cele cu care erau obișnuiți competitorii, a compensat printr-o atmosferă bogată în emoții, schimbări dramatice la aproape fiecare colț, aplauze și trăiri exprimate la volum maxim.

Podium clasa Prestige, Foto: Marius Dincă

Că tot veni vorba de volum, vocea extraordinară și puternică a Paulei Seling a răsunat pe BT Arena, spre încântarea miilor de oameni prezenți. Talentata artistă a interpretat imnul României în deschidere, într-o manieră magistrală, în timp ce o sală întreagă asculta, stând în picioare, în liniște totală…efectiv, te treceau fiori de emoție, de mândrie națională, de entuziasm. Prezentator și gazdă a evenimentului a fost Dani Oțil. Cu ocazia conferinței de presă, el a făcut și o prezentare detaliată și foarte instructivă a disciplinei moto SuperEnduro, pentru televiziunile și presa din România. Fiind prezentă la conferință, am filmat-o și o puteți viziona pe pagina de Facebook Motomaniac.ro.

Totul s-a desfășurat conform programului, fără întârzieri și într-un ritm alert, specific disciplinei, care a ținut spectatorii și sportivii în priză, până la ora 21:00. Antrenamentele și calificările au început la ora 10:30 și s-au încheiat la ora 15:30. De la ora 16:00 a fost permis accesul spectatorilor, care au putut lua parte la o sesiune de autografe. La pauză, spre deliciul publicului a urmat o surpriză amuzantă și antrenantă, deopotrivă: Cursa Spectatorilor, în care câțiva oameni din public, pedeștri, cu câte un ghidon de motocicletă în mâini, au trebuit să parcurgă cât mai rapid traseul cu obstacole 🙂

O altă premieră a serii a fost întreruperea lanțului de victorii Akrapovic Superpole pentru cei doi obișnuiți pretendenți din ultimul timp, Billy Bolt și Jonny Walker. Campionul suedez de trial, Eddie Karlsson a pus capăt dominației britanice, cu cel mai rapid timp și și- asigurat un loc în grila de top la start. Și a meritat din plin, întrucât Karlsson a câștigat și premiul Airoh Holeshot. Eddie a terminat concursul pe locul cinci, cel mai bun rezultat al său, din acest an.

Campionul suedez de trial, Eddie Karlsson. Foto, Marius Dincă

Billy BOLT – No Pain, No Gain!

În prima manșă, Billy BOLT (Husqvarna) a comis o mică greșeală, pe obstacolul numit Mâna Diavolului, care i-a zguduit piciorul stâng, accidentat în runda din Riesa, Germania. Billy a simțit rigiditate și durere la fiecare obstacol care a urmat (și nu au fost puține, preponderent fiind bușteni). N-a mai putut riposta atacurilor lui Jonny Walker (Beta),  care a preluat rapid controlul pe traseul compact. În ciuda suferinței sale intense, Bolt a reușit să se mențină pe locul secund. Pilotul Husqvarna a reușit să ajungă în tura a patra, în fața lui Manuel Lettenbichler (GER-KTM), care a avut o revenire spectaculoasă, după căzătura suferită chiar la începutul cursei. Jonny Walker a câștigat tura, provocându-și rivalii.

“Ce pot spune? M-am chinuit mult în prima finală, într-un tur, am schimbat într-o treaptă superioară chiar deasupra liniei de finiș, iar ceva nu s-a simțit deloc bine în picior. Parcă s-ar fi blocat. Apoi, în ultima finală, accidentarea nu s-a mai simțit atât de pregnant și am reușit să mă țin după Jonny, întotdeauna încerc să-l presez din spate, să-l obosesc. Nu a fost ușor cu durerea, dar am primit un mesaj de la unul dintre cei mai buni prieteni ai mei care spunea ‘Nu te oprești când doare, te oprești când s-a terminat’ – asta m-a ajutat enorm să trec cu bine prin această seară. Sunt bucuros că mi-am mărit avantajul în conducerea clasamentului general chiar înainte de runda din Ungaria, dar trebuie să mă descurc mai bine în Superpole data viitoare, pentru că mă enervează faptul că am ratat niște puncte în plus în această seară.”

Billy Bolt – GBR, Husqvarna

În a doua Finală, cu tradiționala grilă de start inversată, Walker s-a trezit în primul rând, din cauza căzăturii din timpul Akrapovic Superpole. Riderul Beta a avut șanse reale de a câștiga cursa, însă, luând startul pe exterior a fost prins în îmbulzeala din primele viraje. Mitch Brightmore (GBR-GASGAS) a fost în fruntea plutonului, însă a fost prins din urmă, la scurt timp, de către Bolt, în timp ce Walker venea pe trei. Totul s-a schimbat, când Billy Bolt a suferit o nouă căzătură și a coborât pe cinci, în timp ce Walker l-a înlăturat de la conducere pe Brightmore. La prima vedere, parea că Bolt, cu durerea de picior și destul de în urmă, nu va putea recupera handicapul. Toate acestea, însă, nu l-au putut opri pe triplul campion mondial, care, tacticos, și-a depășit adversarii, unul câte unul. Simțindu-și rivalul suflându-i în ceafă, Walker a scăpat pe jos motocicleta, cu doar un lap înainte de finiș, iar Bolt a venit ca un fulger și a preluat controlul asupra cursei, văzând primul steagul hașurat. El a câștigat în fața lui Walker, în timp ce Dominik Olszowy (POL-Rieju), în mare formă, a terminat pe trei.

Fericire maximă pentru echipa învingătorului. Foto, Marius Dincă

Înainte de ultima cursă, cei doi britanici erau la egalitate (37 de puncte fiecare), însemnând că totul se rezumă la final jucată sub reflectoarele arenei din Cluj-Napoca. Eddie Karlsson s-a repezit din nou spre un Airoh Holeshot (în fruntea plutonului, după primul viraj), în timp ce Bolt, Walker și Lettenbichler veneau din spate, angrenați într-o luptă superbă. Cum toată lumea se gândea la starea fizică a riderului Husky, după așa o seară intensă, mulțimea a izbucnit în urale de admirație când Billy a trecut din nou la conducere. De altfel, el chiar a dominat ultima cursă a serii și și-a asigurat cea de-a patra victorie, din tot atâtea runde disputate până acum, în acest an. Jonny Walker s-a văzut din nou obligat să se încline în fața compatriotului său. Lettenbichler a prins cel de-al doilea podium al său, în două runde ale acestui sezon, dovedind o adaptare rapidă la disciplina Superenduro. În urma acestui trio incredibil au venit Olszowy, Karlsson, Mitch Brightmore și noua “achiziție” de la RIEJU, Will Hoare (GBR).

Trofeul oferit sportivilor de pe podium a fost unul extrem de frumos și bine gândit, organizatorii optând pentru unul confecționat din lemn, în forma hărții României.
Foto, Marius Dincă

Între timp, în clasamentul campionatului, Billy Bolt își consolidează conducerea în fața lui Walker. El se află acum la 19 puncte distanță de riderul Beta. Will Hoare este pe 4 la general, pe când Lettenbichler îl devansează cu 7 puncte.

Ashton BRIGHTMORE – fără cusur la clasa Junior

Ashton BRIGHTMORE, britanicul în vârstă de 17 ani a făcut din nou spectacol în cea de-a patra etapă a campionatului, la categoria Junior. Pilotul GASGAS are skilluri mari pentru vârsta lui, chiar și pe un traseu atât de dificil precum cel construit de Haita Deva. El a ieșit câștigător încă din prima cursă a serii, în timp ce Marc FERNANDEZ SERRA (ESP-KTM) i-a suflat locul doi coechipierului său, Suff SELLA (ISR-KTM). Cursa a doua a fost câștigată cu ușurință tot de BRIGHTMORE, în timp ce SELLA a reușit să termine al doilea, iar Raul GUIMERA (ESP-Sherco) a venit pe trei. În ultima bătălie a serii, riderul israelian a vrut să demonstreze că poate câștiga, ceea ce a și reușit cu brio, în fața lui BRIGHTMORE și a lui FERNANDEZ. În ciuda forței și determinării lui Suff SELLA (ISR-KTM), pur și simplu nu a fost suficient pentru a-l împiedica pe prietenul și totodată rivalul său, BRIGHTMORE să câștige la general. Marc FERNANDEZ SERRA (ESP-KTM) a completat podiumul final.

În clasamentul general, la Juniori, BRIGHTMORE (215 points) se află în fața lui SELLA (212 points), la trei puncte diferență. Lupta se anunță la fel de intensă, pe măsură ce se apropie următoarea rundă, care se va disputa în Ungaria. Roland LISZKA (HUN-KTM), deși nu s-a evidențiat în runda de la Cluj, rămâne pe locul trei, la general, cu 158 puncte.

Cupa EUROPE: LEON, mai aproape de coroană

Spaniolul Xavi LEON SOLE a câștigat cel de-al treilea său eveniment European SuperEnduro Cup, din tot atâtea runde disputate. Prin victoria sa în cele două curse din Româânia, riderul a câștigat un real avantaj psihologis și matematic asupra oponenților săi. Cea mai nouă apariție, americanul Dustin MCCARTHY (USA-Beta) și polonezul Maciej WIECKOWSKI (GASGAS) au completat podiumul final al serii. Pentru Alessandro AZZALINI (ITA-GASGAS) a fost o seară de dat uitării, clasându-se abia pe poziția 6. În clasamentul general al Cupei Europene, LEON SOLE se află la conducere, cu 112 puncte, cu 31 în fața lui WIECKOWSKI și a lui AZZALINI, care e pe trei, la un punct în spatele polonezului.

Podium Cupa Europe, Foto, Marius Dincă

Grand Prix-ul României s-a remarcat în acest sezon printr-un public spectator pasionat, informat și extrem de entuziast, fanii încurajându-și atât starurile preferate, cât și – în egală măsură – riderii care terminau ultimii, cel mai solicitant traseu de până acum. Urmează partea a doua a sezonului din Campionatul Mondial MotoZ FIM SuperEnduro, cu Grand Prix-ul Ungariei, pe 3 februarie, în Budapesta.

Așa va arăta circuitul din Budapesta, din data de 3 februarie. Se pare că va fi unul extrem de rapid, total opus celui din Cluj-Napoca, ce a fost foarte tehnic și compact.

Sergiu Grecu, (Haita Deva), cel mai bine clasat român din Cupa Europe a fost și cel mai rapid român al serii, el câștigând drept premiu, o remorcă oferită de unul dintre sponsorii evenimentului. Sportivul de la Haita Deva continuă parcursul din Cupa Europeană de SuperEnduro, el aflându-se acum pe locul 7 și pregătindu-se pentru etapa din Ungaria. Felicitări Sergiu și la mai mare! Ne mândrim cu tine și îți ținem pumnii pe întregul parcurs.

La clasa Europe au fost prezenți patru sportivi români. Cristi Vinersar a intrat în concurs deja accidentat și în urma unei noi căzături din calificări s-a văzut nevoit să părăsească competiția. Au rămas astfel în Finale trei români: Sergiu Grecu #88 (Haita Deva), Viorel Costin #99 (Master Bike Cluj), și Claudiu Costin #28 (Master Bike Cluj). Claudiu a avut o căzătură spectaculoasă, care a făcut necesară intervenția medicilor, însă, din fericire, accidentarea nu a avut urmări serioase.

Viorel Costin #99 (Master Bike Cluj), Foto Marius Dincă

Felicitări, băieți! Abia așteptăm să vă vedem progresând și în această ramură. De asemenea, felicitări Haita Motoclub Deva pentru organizare. Abia aștept ediția din 2025!

Articol de: Maria-Teodora Secul