Mani Gyenes, pregătit pentru cel mai dur Dakar din Arabia Saudită

A cincea ediție a Raliului Dakar din Orientul Mijlociu va fi, potrivit organizatorilor, cea mai dificilă de până acum. Pilotul Autonet Motorcycle Team va lua startul pentru a 14-a oară și se află în fața unei noi provocări la clasa fără asistență tehnică. În perioada 5-19 ianuarie 2024, pe ruta AlUla – Riyadh – Yanbu se va desfășura cea de-a 46-a ediție a competiției supreme, când vine vorba de anduranță, în sportul cu motor. Sunt programați în total 7.891 kilometri, dintre care 4.727 kilometri de probă specială, prin câteva dintre cele mai spectaculoase locuri din Arabia Saudită. Se va merge de la zona cu piatră și canioane, din nord, la ”Empty Quarter” (deșertul Rub’al-Khali), unul dintre cele mai puțin explorate locuri de pe Terra, pentru ca în final să se ajungă pe malul Mării Roșii.

Harta raliului Dakar 2024

Marea noutate a acestei ediții o reprezintă introducerea etapei de 48 de ore, din Empty Quarter, chiar în prima săptămână de raliu. În bucla Shubaytah, care începe pe 11 ianuarie, concurenții vor lua startul pe proba specială de 584 kilometri și vor rula până la ora 16:00, urmând să se oprească în cel mai apropiat bivuac. Nu vor avea cum să comunice cu cei din exteriorul bivuacului, neavând acces la internet sau telefonie mobilă; asta înseamnă că nu vor ști ce loc ocupă în clasament după prima parte a probei și nici ce îi așteptă cu exactitate în ziua următoare.

A doua zi, pilotii vor lua startul chiar din bivuac și își vor continua traseul către sosire, prin marea de dune, având o navigație dificilă, cu multe ”way pointuri” ascunse. Ajunși la sosire, motocicliștii vor fi transportați pe cale aeriană în Riyadh, unde, pe 13 ianuarie este programată ziua de odihnă. Această primă săptămână de raliu va fi una extrem de dificilă si pentru că, pe lângă etapa de 48 de ore, mai include și una maraton. Asta înseamnă că Mani Gyenes nu va avea acces la piese de schimb și va trebui să-și menajeze pneurile pe jumătate dintre probele speciale din prima săptămână. A doua parte a raliului va fi una cu un mix de piatră, canioane, nisip, navigație cu capcane, dar cu mai puține dune, comparativ cu prima săptămână.

Totodată, pentru al doilea an consecutiv, ASO – Amaury Sport Organisation (organizatorii raliului) l-au desemnat pe Emanuel Gyenes ambasador al categoriei Malle Moto – Original by Motul. Printre debutanții pe care sportivul nostru îi va îndruma, în măsura timpului, se numără și Gioele Meoni, fiul lui Fabrizio Meoni, care a câștigat raliul Dakar în 2001 și 2002).

Emanuel Gyenes în timpul verificărilor tehnice din Barcelona

„Din ce au spus organizatorii și am discutat la verificările tehnice și administrative de la Barcelona (cele înainte de îmbarcarea vehiculelor pentru transportul în Arabia Saudită), aceasta va fi cea mai grea ediție din ultimii cinci ani. Prima săptămână este una de foc, cu etapa maraton și cea de 48 de ore, și mă gândesc doar că voi avea foarte mult de lucru în ziua de odihnă. Concurez și anul acesta la Original by Motul, clasa fără asistență tehnică, iar din pricina distanței mari de la finișul probei speciale de pe 12 ianuarie și până la bivuacul din Riyadh, noi, motocicliștii, vom merge cu avionul, iar motocicletele vor fi transportate de către organizatori cu camionul. Asta înseamnă că nu vom putea lucra nimic în seara dinaintea zilei de odihnă, ci va trebui să facem totul pe 13 ianuarie. Aceasta va fi și prima mea cursă în care navighez după roadbook electronic, organizatorii permițând doar celor din categoria Elite (piloți de uzină în mare parte), să mai meargă cu roadbook pe hârtie. Sunt câteva zile înainte de start în care se pot face teste și le voi folosi pentru acomodare. Țin să le mulțumesc tuturor celor care au făcut posibilă participarea mea la Raliul Dakar 2024: Autonet, Varta, Vectra Racing, FRM, Motul, Delfingen, Kenny Racing Romania, Agenția Națională pentru Sport, Consiliul Județean Satu Mare, BMW Motorrad Oradea, Ford West Satu Mare, Ballansportswear. Vă urez sărbători fericite și un an bun!”

Mani Gyenes #34 – Autonet Motorcycle Team
Emanuel Gyenes #34 pregatit pentru Dakar 2024

Ce înseamnă Original by Motul / Malle Moto
Concurenții de la această categorie a Raliului Dakar nu beneficiază de asistență tehnică. La finalul fiecărei zile, când ajung în bivuac, trebuie să-și pregătească singuri motocicleta pentru etapa următoare. Organizatorii transportă pentru fiecare rider o cutie în care acesta își pune câteva piese și diverse accesorii, un set de roți, un cort, o geantă de voiaj, un set de roți și un set de pneuri. Participanților li se mai pun la dispoziție: generator, compresor, trusă de scule, sac de dormit, covoraș de lucru etc.
Dimensiunea cutiei: 80 cm x 45 cm x 30 cm – 80 litri.
Se spune că aceasta este cea mai apropiată formă de modul în care se concura în primele ediții din Africa ale Raliului Dakar.

Important: Din cauza situației din Orientul Mijlociu, în Raliul Dakar 2024, participanții vor avea pe vehicule doar numele și grupa sanguină, nu și steagul țării de proveniență.

Motocicleta lui Mani Gyenes #34 pentru Dakar 2024

Program Dakar Rally 2024
1 ianuarie – plecare către Arabia Saudită
2-3 ianuarie – teste
3-4 ianuarie – verificări administrative și tehnice
5 ianuarie – Prolog & Poidum de Start
6 ianuarie – AlUla – Al Henakiyah total 532 km
7 ianuarie – Al Henakiyah – Al Duwadimi total 662 km
8 ianuarie – Al Duwadimi – Al Salamiya total 733 km
9 ianuarie – Al Salamiya – Al Hofuf total 631 km
10 ianuarie – Al Hofuf – Shubaytah total 644 km
11/12 ianuarie – 48 h Shubaytah – Shubaytag total 818 km
13 ianuarie – Riyadh – zi de pauză
14 ianuarie – Riyadh – Al Duwadimi total 873 km
15 ianuarie – Al Duwadimi – Hail total 678 km
16 ianuarie – Hail – AlUla total 639 km
17 ianuarie – AlUla – AlUla total 609 km
18 ianuarie – AlUla – Yanbu 587 km
19 ianuarie – Yanbu – Yanbu 328 km – Podium Sosire
21 ianuarie – revenire în București

Emanuel Gyenes – repere din palmares:

  • 2007, prima participare & primul finiș în Raliul Dakar, ultima ediție din Africa;
  • 2011, prima victorie la clasa Maraton (o clasă în care de-a lungul celor două
    săptămâni de cursă nu ai voie să schimbi o serie de componente, printre
    care se numără motorul și bascula. Această clasă nu mai există în prezent);
  • 2015, a doua victorie la clasa Maraton;
  • 2020, câștigător la clasa Original by Motul/Malle Moto;
  • 2021, locul 2 la clasa Original by Motul/Malle Moto, la șapte luni după tripla
    fractură de la piciorul drept.

Mai multe detalii despre evoluția lui Mani la Dakar 2024, poți afla urmărind: facebook.com/ManiGyenes și instagram.com/manigyenesracing