DAKAR 2024: Mani pornește spre Empty Quarter de pe poziția 32 la general

După 4 dintre cele 12 etape, Emanuel Gyenes se află pe locul 32 în clasamentul general al celei de-a cincea ediții saudite a Raliului Dakar. Prima etapă din acest an a fost foarte dură, cu foarte multă piatră. Atât aceasta, cât și a doua au avut probe speciale de peste 400 de kilometri. În primele zile s-a mers inclusiv printre vulcani și roci vulcanice, au existat câteva zone cu dune de nivel 1, însă au predominat canioanele și albiile de râu secate. Pe 8 și 9 ianuarie s-a concurat într-o etapă maraton. La finalul probei speciale de luni, riderii de la clasa fără asistență tehnică, Original by Motul, au avut la dispoziție doar două ore să-și pregătească motocicleta pentru etapa a patra. În aceste două zile ritmul a mai crescut, fiind multe platouri nisipoase și dune mai ferme în urma ploilor căzute recent.

În “meniul” etapei 4 au avut dune abrupte, cu nisip foarte moale, care i-au făcut pe concurenți să-și lase amprentele pneurilor de mai multe ori, până să le dovedească; apoi a urmat un traseu rapid, dar cu o navigație foarte dificilă. Din fericire, acest aspect nu i-am pus probleme experimentatului Mani, el descurcându-se foarte bine pe acest segment. Probleme, însă, pot apărea nu numai din cauza obstacolelor naturale; și alți concurenți, care se învârt în jurul tău, în căutarea trasei bune, pot ridica mult praf, care să te facă să-ți strici ritmul bun și să pierzi timp prețios.

Mani Gyenes #34, foto credit RallyZone

Dar Mani a reușit să treacă și peste acest inconvenient (praful stârnit în repetate rânduri, de către Bradley Cox) și a luat startul marți, în etapa a 4-a a raliului Dakar 2024, la finele careia a urcat pe locul 32 la general. Dar, la Dakar se pot întâmpla multe într-o zi. Din păcate, Mani Gyenes a întâmpinat probleme la noul sistem electronic de navigație, introdus pentru prima dată în acest an în Raliul Dakar.

Portret de învingător: Mani Gyenes după etapa 4, credit foto RallyZone

„Etapa a patra a fost rapidă, dar dificilă la capitolul navigație. Ultimii 40 de kilometri au fost cu dune și pentru că a plouat recent, nisipul a fost tare și a fost fain să ne dăm în dune. Pe la kilometrul 180 am început să am probleme cu sistemul de navigație! Mai întâi nu mergeau speedo-caps-urile. Nu vedeam la ce kilometru sunt. Era doar informația de pe roadbook și este destul de dificil să te tot uiți în roadbook. Ulterior a început să-și piardă semnalul și nu se mai activau punctele care trebuiau marcate (waypointurile – pentru ca organizatorii să fie siguri că se merge după roadbook, pe traseu pun niște puncte virtuale cu o rază de activare, care poate fi de la câțiva kilometri până la câteva zeci de metri). Cum am ajuns în bivuacul din Al Hofuf, cei care se ocupă de furnizarea noului echipament de navigație s-au apucat să lucreze la remedierea situației și sper să nu mai am probleme până la finalul raliului. Pe 10 ianuarie avem o legătură de 508 kilometri până la startul probei speciale (118 km), mergem către Empty Quarter și deja vom întâlni acele lacuri secate printre dune. Apoi, pe 11 ianuarie, începem etapa de 48 de ore din acest loc foarte puțin explorat“.

Mani Gyenes #34 Autonet Motorcycle Team

Joi, 11 ianuarie, se dă startul etapei de 48 de ore din deșertul Rub’al Khali, cunoscut sub numele de Empty Quarter. Se va rula într-o adevărată mare de dune printre care se află lacuri secate, iar nisipul va fi mult mai fin comparativ cu cel din primele zile ale raliului. Proba specială are 626 de kilometri și concurenții vor fi nevoiți să se oprească la ora 16.00 în cea mai apropiată tabără, unde li se va oferi minimul necesar unei nopți în deșert și o rație de mâncare. Vor relua cursa la ora 07.00 în dimineața următoare, iar motocicliștii, odată ajunși în Shubaytah, vor fi transportați pe cale aeriană în Riyadh, urmând ca motocicletele să ajungă în bivuacul din capitala saudită în dimineața zilei de odihnă, 13 ianuarie. Asta înseamnă că Mani Gyenes (ambasador al categoriei fără asistență tehnică), alături de ceilalți colegi de la Original, vor avea o zi de pauză pentru că nu vor fi pe nicio probă specială, însă cu siguranţă nu se vor odihni, pentru că vor avea la dispoziție foarte puține ore pentru a-și pregăti motocicleta pentru a doua parte a raliului. După ziua de pauză urmează a doua săptămână din raliu în care se va reveni în Al-`Ula, urmând ca finișul ediției 2024 să fie pe 19 ianuarie, în Yanbu, pe malul Mării Roșii.

Mani Gyenes #34, foto credit Ingine creators

By: Maria-Teodora Secul