Mani Gyenes, al 11-lea în cel mai dur Dakar din Arabia Saudită și campion onorific la Malle Moto
Ediția a 45-a a celei mai dure competiții din motorsport a ajuns la final, iar sătmăreanul Emanuel Gyenes pleacă de pe malurile Golfului Persic cu al 11-lea finiș din carieră. Riderul, care este deja legendă a Raliului Dakar a concurat și în 2023 fără asistență tehnică, ocupând locul 27 în clasamentul general, respectiv 11, la Rally2 (piloți privați), după aproximativ 5000 de kilometri de probe speciale, împărțiți în 14 etape, cu foarte multe provocări. Anul acesta, Mani a fost selecționat pentru rolul de ambasador, datorită performanțelor avute de-a lungul anilor. Pe acest fond, însă, organizatorii au hotărât ca riderii care au fost pe podium și/sau în top 30 la general în ultimii 5 ani să nu puncteze la categoria Original by Motul/Malle Moto, pentru a da o șansă participanților începători la Dakar. Dacă verificăm timpii de la finiș, constatăm că Mani a avut cel mai bun timp la această categorie. Putem spune așadar, că românul nostru este campionul onorific al acestei clase.
După 14 etape și un prolog, aventura care a început pe malul Mării Roșii a continuat în zona montană și în deșertul Empty Quarter (Rub al Khali) s-a încheiat pe 15 ianuarie în Dammam, oraș din Golful Persic. Dacă zilele din Rub al Khali au fost fără ploaie și temperaturi scăzute, în ultimul bivuac acestea au cauzat din nou probleme, iar ultima probă specială a avut un teren foarte greu de străbătut din cauza ploii căzute cu o zi înainte. Cum la finalul zilei are loc ceremonia podiumului de sosire, startul în etapa a 14-a a fost dat în ordine inversă, Mani fiind nevoit să meargă pe urmele a peste 60 de motociclete. În pofida traseului mai dificil, datorită unei navigații foarte precise (raza way pointurilor a fost foarte mică), a reușit al 21-lea timp al zilei și a urcat o poziție în clasamentul general al categoriei moto, încheind raliul pe locul 27.
Acesta este al patrulea raliu pe care îl încheie fără asistență tehnică și al optulea în top 30.
„Am ajuns la finișul Dakar 2023 după o zi nebună! Ne-au spus la briefing cu o seară înainte că va fi o zi ușoară, dar din cauza ploii a devenit una grea. Am avut foarte mult noroi pe traseu.
Emanuel Gyenes #34 Autonet Motorcycle Team
Am făcut un Dakar constant. În afară de a treia zi, când am avut o problemă cu pompa de benzină din rezervorul spate. Dar în rest, totul a fost ok. Nu mi-a plăcut vremea din prima parte a raliului. A fost foarte frig în fiecare zi și într-o dimineață, la ora 04:00, am găsit șaua înghețată. În a doua parte am avut dune, vreme mai bună. Totul a fost cum ar trebui să fie la un Dakar. În ultimele două zile însă, iar am avut parte de ploaie și asta ne-a îngreunat treaba.
Mă bucur că am ajuns la al 11-lea finiș în Dakar și vă mulțumesc pentru susținere“.
foto: Ingine Creators și RallyZone
Original by Motul/Malle Moto
Înscris la categoria fără asistență tehnică, Mani Gyenes a beneficiat de logistica pusă la dispoziție de organizatori, însă, asemeni celorlalți doi ambasadori, nu a punctat în clasamentul Original. A fost selecționat pentru rolul de ambasador datorită performanțelor avute de-a lungul anilor, organizatorii hotărând ca riderii care au fost pe podium și/sau în top 30 la general în ultimii 5 ani să nu fie acceptați la această categorie, pentru a da o șansă participanților începători la Dakar. Acest fapt s-a produs pe fondul diminuării numărului maxim de concurenți acceptați la categoria Moto. Practic, an de an, la categoria moto se face o selecție de dosare a concurenților privați.
Uitându-ne la timpi, reiese că Mani ar fi fost câștigător la clasa Malle Moto/Original by Motul, dacă ar fi fost lăsat să puncteze. Pentru noi toți însă, el era deja câștigător și va fi mereu, indiferent de situație, întrucât expertiza sa în domeniu, întreaga lui carieră și felul său de a fi, ne-au convins că este un adevărat campion.
Cifre Dakar 2023:
14 = etape
1 = prolog
1 = zile de pauză
14 = numărul total al nopților dormite în cort (4 dintre acestea au fost în corturi mari comune – fie din cauza inundațiilor din bivuac care nu permiteau instalarea corturilor individuale, fie pentru că au fost zile maraton)
8.035 = numărul total de kilometri parcurși
3.984 = numărul de kilometri de probă specială
0 = grade Celsius, temperatura minimă resimțită la startul din bivuac către proba specială
12 = numărul etapelor în care a pornit către proba specială înainte de răsăritul soarelui
300 = metri înălțime au avut unele dune care au trebuit urcate în Empty Quarter
Mani Gyenes revine în România astăzi, 16 ianuarie, urmând să aterizeze pe aeroportul Henri Coandă (Otopeni) la ora 23.25.
Articol de: Maria-Teodora SECUL