Dakar Rally 2015: Al cincilea trofeu pentru Marc Coma, victorie la Maraton pentru Mani Gyenes

Dakar Rally 2015: Etapa 13: De la Rosario la Buenos Aires. Finalul 

17 ianuarie 2015: Marc Coma (Red Bull KTM) isi trece azi in palmares titlul cu numarul cinci la Raliul Dakarului si egaleaza astfel numarul titlurilor detinute de francezii Cyril Neveu si Cyril Despres si se afla la o singura victorie distanta de a-l egala pe Stephane Peterhansel, care are 6 trofee cucerite in Dakar la clasa moto si 5 la clasa auto. Coma a fost urmat pe podium de Paulo Goncalves (HRC Honda) şi australianul Toby Price (KTM). Australianul Toby Price a impresionat lumea intreaga terminand pe podium la prima sa participare in Raliul Dakar.

marc-Coma-dakar-rally-102464_04_1024

Marc Coma a intrat azi in Etapa a 13-a si ultima a raliului avand un avans important fata de cel mai apropiat rival, Coma nu a avut altceva de facut decat sa ajunga in siguranta la Finish. Coma a terminat etapa 13 pe un modest loc 5, dar mai mult decat suficient pentru a-si asigura victoria dupa 13 lungi si grele zile de cursa care a insumat 9295 km, traversand trei tari: Argentina – Bolivia – Chile.

Marc Coma a castigat cel de-al cincilea Dakar al sau cu un avans de 17 minute, oferind echipei KTM cea de-a 14-a victorie consecutiva la Dakar!

10393171_10152462360356330_3038515326265253156_n

Desi isi pierduse sansele la titlu prin decizia de a-si schimba motorul in timpul ultimii etape maraton, Paulo Goncalves s-a tinut tare pana la final, pentru a castiga pozitia secunda a podiumului final pentru echipa sa HRC Honda.

Mandria noastra – romanul Emanuel Gyenes (Autonet Motorcycle Team) – a castigat Raliul Dakar la Clasa Maraton! Riderul din Satu Mare  a parcurs sambata ultimii kilometri ai probei speciale ai etapei dintre Rosario ai Buenos Aires ai a ajuns la Finish in postura de castigator. Este cea de-a doua victorie a lui Mani in Dakar, dupa ce s-a impus si in editia din 2011. Un rezultat foarte bun a obtinut si in clasamentul general, ocupand locul 21. Clasa Maraton este cea mai dura a raliului (dupa clasa Malle-Moto), pentru ca de-a lungul celor doua saptamani este interzisa schimbarea unor componente, printre acestea aflandu-se si motorul.

podiummanigyenes

Mani era lider al Clasei Maraton inca de la revenirea in Argentina, dupa incursiunea in Bolivia si Chile, iar timpul obtinut pe speciala de sambata i-a confirmat aceasta pozitie. Victoria lui Gyenes este cu atat mai importanta cu cat, in etapa a doua, satmareanul a avut probleme tehnice ce au dus la pierderea uleiului. El a pierdut mai mult de 30 de minute pentru a-si repara motorul si a putut continua competitia doar cu ajutorul spectatorilor argentinieni care i-au dat de la ei, ulei de motor.

marathon

Etapa de sambata dintre Rosario si Buenos Aires masura in total 393 km, din care 174 km erau pe proba speciala. Din cauza ploii abundente, care a transformat traseul intr-unul alunecos si extrem de periculos, organizatorii au decis sa intrerupa speciala la km 101, la CP2. 

moto1 moto2

La categoria moto au ajuns la Finish mai putin de jumatate din cei 161 de rideri care au luat startul. Din pacate, printre cei care au abandonat din motive tehnice se afla si celalalt pilot roman – Marcel Butuza. Dupa Etapa 8 se afla pe pozitia 60 la general.

Riderii au pornit lent la startul specialei de azi si au mers in formatie pe majoritatea traseului din cauza aderentei aproape inexistente, deoarece nimeni nu era dispus sa forteze si sa comita o greseala care i-ar fi costat scump pe ultima suta de metri.

moto

Iberica Laia Sanz a intrat în istoria Dakar-ului, dupa ce a terminat editia din acest an pe locul 9, devenind cea mai bine clasata femeie care a trecut linia de sosire a celui mai dur rally-raid din lume. Laia (29 de ani), multipla campioana mondiala la Trial (de 13 ori mai exact) si Enduro, a participat la clasa moto pe o Honda CRF 450 Rally. Anul trecut, ea a terminat concursul pe locul 16.

Laia Sanz 13

Din pacate, odiseea a ajuns la final, dar sa ne amintim cum a inceput totul! Dakar 2015 a debutat pe 4 ianuarie in Buenos Aires, iar dupa un parcurs de 9.295 de km, traversarea de doua ori a Muntilor Anzi la altitudini ametitoare ce au depasit 4.500 m, sute de km in Atacama -cel mai arid desert din lume – si zeci de km prin platoul de sare de la Uyuni (peste 3.500 m altitudine), raliul a revenit in capitala Argentinei pentru podiumul final. Editia de anul acesta urma sa fie una ceva mai lejera decat in anii trecuti, insa s-a dovedit a fi si mai dificila, din cauza vremii capricioase.

Acesti super-oameni s-au trezit timp de doua saptamani la 4-5 dimineata, au trebuit sa se adapteze fusului orar, au parcurs pana la 1.000 km pe zi in teren necunoscut si dificil, cateodata in conditii meteo extreme, de multe ori fiind nevoit sa-ti intretii si sa-ti repari singur motocicleta singur! Acesti temerari care au trecut prin “Odyseea” Dakar sunt adevarati eroi, exemple demne de urmat!

dakar 2015

By: Maria-Teodora Secul

Rezultate Etapa 13

1. Ivan Jakes (KTM)
2. Stefan Svitko (KTM)
3. Toby Price (KTM)
4. Paulo Goncalves (Hon)
5. Marc Coma (KTM)
6. Hans Vogels (KTM)
7. Frans Verhoeven (Yam)
8. Pablo Quintanilla (KTM)
9. Xavier De Soultrait (Yam)
10. Laia Sanz (Hon)

Rezultate Finale Dakar Rally 2015

1. Marc Coma (KTM) 46:03:49
2. Paulo Goncalves (Hon) +16:53
3. Toby Price (KTM) +23:14
4. Pablo Quintanilla (KTM) +38:38
5. Stefan Svitko (KTM) +44:17
6. Ruben Faria (KTM) +1:57:50
7. David Casteu (KTM) +2:00:14
8. Ivan Jakes (KTM +2:18:18
9. Laia Sanz (Hon) +2:24:21
10. Oliver Pain (Yam) +3:09:09