Dakar 2021: Mani Gyenes ocupă locul 3 după prima săptămână

Legendă a Dakar-ului (statut ce complimenteză piloții care au în palmares 10 sau mai multe participări la cel mai dur raliu al planetei), Emanuel Gyenes luptă din nou în prima linie la clasa lui – Original by Motul sau Malle Moto. După șapte luni dificile de recuperare după accidentarea la piciorul drept, cinci zile de Romaniacs (care au servit drept antrenament) și foarte multă determinare și pasiune pentru motorsport, pilotul sătmărean decide să concureze la Dakar 2021 tot la clasa cea mai dificilă din competiție, fără asistență, el fiind singurul care trebuie să-și poarte de grijă și să-și repare motocicleta cu lucruri care să încapă într-o “valiză” (“malle” de la Malle Moto semnifică în limba franceză “valiză”). Nu degeaba se spune că acești concurenți reprezintă “adevăratul spirit al Dakarului”…

În prezent, ediția cu numărul 43 a Raliul Dakar și a doua care se desfășoară în Arabia Saudită a ajuns la jumătate. După 6 dintre cele 12 etape programate în acest an, Emanuel Gyenes se află pe locul 3 la Original by Motul – Malle Moto – clasă pe care a câștigat-o în 2020.

Emanuel Gyenes înainte de Startul etapei 6, foto RallyZone

Etapa a 5-a, Riyadh – Al Qaisumah a fost una foarte dificilă, cu 456 km de probă specială cu navigație dificilă, secțiuni cu dune mici, dune sparte, dune cu nisip ud, văi nisipoase, platouri rapide, piatră, terminându-se cu o secțiune de dune foarte obositoare, din pricina micilor văi formate între ele. În etapa a 6-a (Al Qaisumah – Ha’il), organizatorii au decis să scurteze cu 100 de kilometri lungimea probei speciale, tocmai pentru că un număr mult prea mare de concurenți s-a chinuit pe traseul etapei Riyadh – Al Qaisumah. Cu un total de 347 km, proba a fost una predominată de o varietate de dune, fiind extrem de solicitantă pentru concurenții de la Moto și Quad, mai ales la nivelul brațelor.

Emanuel Gyenes (Autonet Motorcycle Team), foto RallyZone

Emanuel Gyenes #29 Autonet Motorcycle Team: „Traseul specialei din ziua a 6-a a fost unul foarte solicitant fizic, 90% nisip. Nu am avut un ritm bun în dune, dar așa a fost și anul trecut, am pierdut foarte mult timp în această zonă. În nisip, condiția fizică contează foarte mult și se simte, pentru că în ultimele șapte luni nu prea am mers cu motocicleta. Vineri, iarăși mi s-a stricat santinelul. A fost o zonă cu limitare de viteză, unde aveam voie să merg cu 50 de km/h și am intrat cu 85 de km/h. Din păcate, pentru asta am primit o penalizare de două minute. Pentru că nu suna santinelul a trebuit tot timpul să fiu atent dacă vin mașinile, să aibă loc să mă depășească. Ei degeaba apăsau butonul pentru că la mine nu funcționa avertizarea sonoră și tot timpul trebuia să mă uit în spate. 

Îmi pare foarte rău de timpul pierdut în a treia zi, când mi-a cedat o cuplă de la rezervorul față și am pierdut foarte mult timp. Mai este încă foarte mult până la sosirea din Jeddah (15 ianuarie), dar eu cred că a doua săptămână nu va fi atât de dificilă ca prima.”

Emanuel Gyenes #29, foto RallyZone

După incursiunea inițială către sud, raliul s-a îndreptat apoi către nord-est și în ultimele zile, temperaturile au început să scadă simțitor noaptea. În bivuacul de la Al Qaisumah, termometrul arăta 8 grade C° la ora la care primul motociclist a pornit către startul probei speciale, iar în bivuacul Ha’il, precum și în cel de la Sakaka, nopțile se anunță la fel de friguroase.

Așa arată ziua de odihnă pentru Mani Gyenes:

Ziua de pauză, de pe 9 ianuarie este urmată de două etape cu adevărați munți de nisip, care îi vor solicita foarte mult pe rideri, iar marți aceștia vor ajunge în Neom, ruta raliului urmând să traverseze cea mai frumoasă zonă din Arabia Saudită. Duminică, concurenții vor porni în etapa a 7-a, care este și prima parte a etapei-maraton. Cu alte cuvinte, în bivuacul din Sakaka, nici concurenții de la clasa Original – Malle Moto – nu își vor putea schimba pneurile, fiind nevoiți să ruleze cu același set și în etapa a 8-a. Așadar, Mani va trebui să ruleze calculat, astfel încât să reducă din ecartul din clasamentul general, dar în același timp să își menajeze cauciucurile, pentru a fi sigur că va parcurge fără probleme cei 1.446 de kilometri (din care 846 km de probe speciale).

Clasament Moto după etapa 6 din 12

1.        Toby Price (AUS) 24 h 08 min 43 sec

2.        Kevin Benavides (ARG) +02 min 16 sec

3.        Jose Ignacio Cornejo Florimo (CHL) +02 min 57sec

………………………………………………………………..

32. Emanuel Gyenes (ROU)        +4 h 03 min 39 sec

…………………………………………………………………………

Top 5 Original by Motul – după etapa 6 din 12

  1. Maurizio Gerini            (ITA)   27h 27min 13 sec
  2. Aruns Gelazninkas (LTU) +04 min 37 sec
  3. Emanuel Gyenes (ROU)   +45 min 09 sec
  4. Benjamin Melot (FRA) +1h 14 min 25 sec
  5. David Pabiska (CZE) +1h 46 min 55 sec