Dakar 2018: Etapa 8 un cosmar, etapa 9 anulata

Uyuni – Tupiza

“Bienvenido a Tupiza!”…sau nu prea “bien”. Masurand 500 km, cea mai lunga speciala din Dakar 2018 a fost si una dintre cele mai grele de pana acum (cu toate ca e un fel de constructie pleonastica sa spui “etapa de Dakar grea”)…Ploaia care s-a abatut asupra podisului Bolivian (altiplano) si sectiunile cu portiuni care au depasit 4,800 de metri altitudine, au facut ca aceasta etapa sa fie plina de incercari grele. Si de parca n-ar fi fost de ajuns, concurentii au trebuit sa se lupte atat cu oboseala acumulata si altitudinea greu de suportat, cat si cu uzura vehiculelor lor, dupa partea a doua a etapei maraton care i-a stirbit de prezenta echipelor de asistenta cu o noapte in urma.

???????????????????????????

Emanuel Gyenes (Autonet Motorcycle Team) a trecut cu bine peste cei aproximativ 1.000 de km făcuți fără asistență tehnică și la altitudini de minim 3.200 metri și maxim 4.800 metri, ajungând în Argentina pe locul 27 în clasamentul general.  Ediția nr.40 a celui mai dur rally-raid din lume se va încheia sâmbătă, 20 ianuarie, în Cordoba.

Emanuel Gyenes #28 Autonet Motorcycle Team: „Am terminat cu bine și a doua parte a etapei maraton. Alaltaieri (13 ianurie) au fost 425 de km de probă specială. A fost foarte dificil. Am avut 80 sau 90 de km de dune cu iarbă și cum am fost la altiutinde mare motocicleta nu avea putere. Iar după aceea au fost foarte multe locuri cu noroi pe care trebuia să le ocolești. Dar chiar și așa a intrat foarte mult noroi la radiatoare și motocicleta nu mai avea răcire. Ieri (14 ian) au fost 500 km de probă specială, dar foarte rapid, în multe locuri au fost pericole care nu erau specificate în roadbook și am și văzut, din păcate, un concurent care a căzut destul de rău și apoi am redus puțin ritmul ca să nu pățesc și eu ceva. Mă bucur că sunt aici și abia aștept să ajung în Salta, unde este puțin mai cald și sper să reușesc să scap de răceala aceasta, care îmi face zile negre de patru etape. ”

???????????????????????????

La fel ca in etapa de joi, nimeni n-a putut tine pasul cu Antoine Meo, pilotul Red Bull KTM Factory Team adaugandu-si astfel inca o etapa de Dakar castigata in palmares.  Ricky Brabec (Monster Energy Honda Team) a luptat din greu pentru pozitia a doua, iar Toby Price (Red Bull KTM Factory Team) incheie podiumul zilei pe 3. Intre timp, Adrien Van Beveren (Yamalube Yamaha Official Rally Team) isi mentine pozitia fruntasa in clasamentul general, pilotul Kevin Benavides (Monster Energy Honda Team) suflandu-i in ceafa, la doar 22 secunde distanta, urmat pe 3 la general de pilotul Red Bull KTM Factory Team – Matthias Walkner. Performanta zilei ii apartine “Reginei Dakarului” – Laia Sanz (KTM Factory Racing Team) – care a terminat aceasta etapa incredibil de grea pe pozitia 9!

laia

Etapa a 8-a a marcat inca un abandon la varf, pilotul Yamaha, Xavier de Soultrait fiind nevoit sa se retraga si in acest an din Dakar, de data aceasta din cauza unei accidentari. Francezul supranumit si “Micul Print”, gratie radacinilor sale de vita nobila, a suferit o dubla fractura cu deplasare la cotul stang si ruptura de ligamente anterioare si posterioare la genunchiul stang. Acesta si-a pus de unul singur cotul deplasat la loc si a mai continuat apoi inca 15 km  pana ce durerea a devenit insuportabila si a fost evacuat cu elicopterul si dus la spital in La Paz. Pilotul francez pare sa fie urmarit de un blestem la Dakar. Dupa ce in primele sale doua participari a avut rezultate promitatoare, in 2016 i s-a stricat motorul cu 3 zile inainte de Finis, trimitandu-l acasa, iar anul trecut, din nou problemele de ordin tehnic l-au scos din joc.

x

Etapa a 9-a este anulata

Organizatorii Dakarului au luat decizia de a anula etapa a 9-a care ar fi trebuit sa se desfasoare intre Tupiza si Salta, azi, 15 ianuarie. Conditiile meteorologice din ultimele zile din zona vizata impiedica masinile de asistenta din a-si face treaba si a veni in ajutorul concurentilor pentru a le reconditiona vehiculele pentru aceasta etapa, dupa o etapa maraton putin spus exigenta. Asadar, toata lumea se va deplasa catre bivuacul din Salta pe sosea, urmand ca cel mai dificil raliu de pe planeta sa fie reluat in etap 10, de la Salta la Belén.

Mâine, 16 ianuarie, Dakar-ul 2018 se va relua după ce astăzi este o zi de tranzit între Tupiza și Salta, pentru cei care nu au reușit să plece noaptea trecută din Bolivia. Prima etapă din Argentina (16 ian, Salta – Belen) are 424 km de legătură și  373 km de probă specială pe un traseu cu mult nisip și dune în prima parte și traversări de râuri către final, va fi o provocare în ceea ce privește navigația.

By: Maria-Teodora Secul