Dakar Rally 2019: Odiseea lui Mani incheiata prin lupta, il face erou


La fel ca intr-o legenda plina de suisuri si coborasuri, odiseea lui Mani Gyenes a ajuns la final. Am fost cu totii martorii unei veritabile aventuri de tipul man and machine, in care romanul nostru s-a comportat ca un personaj suprarealist, inzestrat cu multiple abilitati si competente si care, pe parcursul drumului initiatic lupta, sufera si se transforma la final intr-un erou. Sutele de mesaje postate de catre sustinatorii sai valideaza analogia, foarte multi dintre acestia numindu-l “un exemplu de urmat”, “un luptator”, “un invingator”, “eroul nostru”.

© RallyZone – Edoardo Bauer

Drumul către Finisul din Lima, al celei de a 41-a ediții a Raliului Dakar, s-a încheiat ieri, 15 ianuarie intr-o maniera ex-abrupto pentru pilotul satmarean, pe proba specială din etapa a opta – San Juan de Marcona – Pisco, supranumita “Super Ica”. La doar 55 de zile de când i-a fost implantată tija care ajută la refacerea humerusului fracturat în noiembrie, Mani a căzut fix pe partea dreaptă. Deși a încercat să își protejeze brațul, șocul a fost mult prea puternic pentru a mai putea continua cursa. În momentul abandonului, se afla pe locul 3 la clasa Malle Moto (fără asistență tehnică), pe locul 9 la clasa Maraton (nu este permisă schimbarea motorului și a altor câtorva componente de-a lungul raliului) și pe 39 în clasamentul general.

Emanuel Gyenes Etapa 8

Dakar 2019 a măsurat în total 5.537 km, a debutat pe 6 ianuarie în Lima și se va încheia tot în capitala peruană, pe 17 ianuarie. Traseul a fost împărțit în 10 etape și probele speciale au inclus treceri prin dune înalte, dune aflate la altitudini de peste 2.000 de metri, canioane, albii secate de râu cu multă piatră și nisip, fesh-fesh (un nisip extrem de fin care are aspectul unei suprafețe dure) – au fost zile în care startul s-a dat pe malul Oceanului Pacific și s-a concurat în deșertul Atacama la peste 35 de grade C.

© RallyZone – Edoardo Bauer

Emanuel Gyenes (#32 Autonet Motorcycle Team): Etapa a opta a fost cea mai grea din acest Dakar. Nu neapărat din cauza traseului, ci pentru că, la km 52 al probei speciale, am căzut. A fost un start mixt. Am am luat startul după 10 mașini și 5 camioane, iar acestea au cam distrus traseul. La km 52 am căzut un pic mai rău și, am rupt sistemul de navigație. Deși acesta nu mai funcționa, aș fi putut să îl repar cât de cât. Când am căzut, mi-am protejat brațul drept, însă acesta a preluat șocul și au început imediat să mă doară mușchii. Am urcat pe motocicletă. Am mai mers vreo 10 km, am vrut să continui. Dar am simțit că mă doare destul de tare mâna. M-am oprit și am zis că stau vreo 10 -15 minute, să îmi revin puțin, și apoi să continui. Durerea însă s-a intensificat și, din păcate, a trebuit să chem elicopterul. Au venit, m-au luat și m-au dus la punctul de realimentare, acolo m-au controlat medicii și… asta a fost. Sunt foarte trist, pentru că am încercat din toate puterile să termin acest Dakar, dar nu a fost să fie anul acesta. Mă voi întoarce anul viitor mai puternic și mai motivat! Le mulțumesc tuturor celor care m-au sprijinit, pentru a putea concura a noua oară în Raliul Dakar, precum și tuturor celor care mi-au trimis mesaje de încurajare de-a lungul cursei.”  

© RallyZone – Edoardo Bauer

Mani Gyenes a debutat în Raliul Dakar în 2007 și de-a lungul carierei a izbutit să câștige de două ori clasa Maraton și să se claseze consecvent în top 20 în cadrul clasamentului general, având în palmares inclusiv un loc 14. Acum este la un pas de a fi inclus pe lista legendelor Raliului Dakar, onoare pe care o primesc toți cei care au cel puțin 10 participări în cea mai dificilă provocare, când vine vorba de anduranță în sporturile cu motor.

Astfel, eroul va deveni el insusi legendă...

By: Maria-Teodora Secul