Dakar Rally 2015: Schimbari importante in Etapa 4

rom

De la Chilecito la Copiapo

Etapa 4 a raliului Dakar 2015 i-a surprins pe rideri trecand granita din Argentina in Chile prin Muntii Anzi la peste 4800 de metri, acoperind 315 km de speciala, in principal prin Desertul Atacama.

Joan Barreda (HRC Honda) a castigat prima pozitie a podiumului, marindu-si avantajul la general fata de Marc Coma (Red Bull KTM) cu aproape 13 minute. Coma a terminat etapa 4 pe locul 2, cu aproape doua minute in spatele “Spaniolului Zburator”, iar pe 3 a venit tare din urma chileanul Pablo Quintanilla.

joan

Dupa ce au parasit Chilecito, concurentii au infruntat 594 km de legtura inainte de a incepe portiunea contra cronometru (speciala). Riderii au s-au confruntat mai intai cu trasee miniere pline de pietre si bolovani inainte de a cobori pe terenul nisipos al Desertului Atacama. Coechipierul lui Marc Coma si castigatorul etapei 3 – Matthias Walkner – a deschis ieri traseul insa cvadruplul campion (Coma) i-a suflat in ceafa inca de la inceput si l-a si lasat rapid in urma! Iata ca, “norocul incepatorului” ramane norocul incepatorului si nu se poate masura cu vasta experienta a unui multiplu campion..cel putin deocamdata.

Barreda de asemenea a tras tare si pana sa ajunga la primul CP, asul Honda a ajuns pe pozitia secunda, pe urmele lui Coma. Pe parcursul zilei, Joan Barreda si-a urmarit adversarul pas cu pas, iar inainte de ultimii kilometri a facut un efort si l-a depasit pe riderul de top al KTM, cu aproape doua minute. Totusi, cvadruplul campion la Dakar – Marc Coma – stie ca mai este mult din cursa si cu siguranta va contraataca inca din etapa de astazi, cat si pe tot parcursul etapelor care urmeaza…

CARTE

Etapa a 4-a de ieri a Dakarului a fost o etapa care a pus in balanta succes pentru unii si ghinion pentru altii. In primul rand, a insemnat din pacate sfarsitul cursei pentru britanicul Sam Sunderland (Red Bull KTM). Sunderland –  castigatorul etapei din deschiderea acestui an – a fost transportat cu elicopterul la spital pentru radiografii, care ulterior au indicat leziuni de ligament, dar fara fracturi. Pe la jumatatea traseului de ieri, despozitivul de urmarire a lui Sunderland il arata in repaus. In scurt timp a fost ajuns din urma de catre Ivan Jakeš, care s-a oprit sa-l ajute. Putin mai tarziu, Jakeš si-a continuat cursa, insa din pacate, Sam nu a mai putut face acest lucru. Accidentarea a pus capat raliului pentru Sunderland, care incepuse atat de  promitator pentru riderul KTM. In mod ironic, editia de anul trecut a Dakarului s-a incheiat pentru Sam tot in etapa 4, avand atunci probleme la motor.

rom

Dar Etapa 4 a insemnat mult mai mult de-atat! Suntem si mai mandri de romanii nostri – Emanuel Gyenes (Autonet Motorcycle Team), care si-a intrat in ritm si a terminat pe locul 20!; si Marcel Butuza (Vectra Racing Team), care a terminat pe 61 ieri. In clasamentul general Mani a urcat nu mai putin de 20 de locuri, ajungand pe pozitia 40, iar Marcel Butuza pe 63!

Mani Gyenes #49 Autonet Motorcycle Team:” A fost o zi în care în sfârșit nu am mai fost nevoit să merg în urma quadurilor. Mi-am găsit relativ repede ritmul și totul a fost bine. Nu am avut probleme la traversarea Anzilor, totul a fost ok. Acum mai avem două speciale până la ziua de odihnă din Iquique și sper să recuperez cât mai mult.”

Un alt moment remarcabil din etapa de ieri este locul istoric obtinut de catre Laia Sanz (HRC Honda), care si-a pilotat Honda CRF 450 RALLY pe locul 8, iar in clasamentul general ocupa acum o impresionanta pozitie 12!

Dakar15_E4_Laia_1_M

Astazi, riderii au pornit din Copiapo si se-ndreapta spre nord prin Chile, catre Antofagasta. Sectiuni de mare viteza si “fesh-fesh” ii asteapta pe competitori. Dar ce este acest “fesh-fesh”? Este produsul unor ani buni de eroziune, pros aplicat asupra nisipului, care din forma sa granulata se transforma in particule de praf, foarte asemanator cu pudra de talc. Ce-l face periculos? De exemplu, un strat fin de fesh-fesh depus pe suprafata pietrelor/bolovanilor este alunecos prcum gheata; sau cand se depune in gropi, devine un fel de nisip miscator fara apa, din care vei fi greu de scos mai ales cu vehicul cu tot; de asemenea, odata ridicat in aer, acesta provoaca haos, intunecand zarea si bineinteles campul vizual al pilotilor; sau datorita proprietatii sale asemanatoare nisipului miscator, se poate prinde foarte repede de anvelope, facand ca acestea sa ruleze in gol prea repede sau foarte incet…Insa, oricat de oribil ar parea acest fesh-fesh, are si “proprietatea creatoare” de imagini incredibile in raliul Dakar… Ce-as mai putea adauga? Mult succes tuturor concurentilor!

motorcycle-fesh-fesh-01

Rezultate Etapa 4:
1. Joan Barreda, ESP (Honda) 3:27:28
2. Marc Coma, ESP (KTM) 3:29:27
3. Pablo Quintanilla, CHL (KTM) 3:30:17
4. Jordi Viladoms, ESP (KTM) 3:38:12
5. Ruben Faria, PRT (KTM) 3:38:23
6. Javier Pizzolito, ARG (Honda) 3:38:57
7. Alain Duclos, FRA (Sherco) 3:40:19
8. Laia Sanz, ESP (Honda) 3:41:16
9. Ivan Svitko, SVK (KTM) 3:41:19
10. Michael Metge, FRA (Yamaha) 3:42:00

Rezultate la general dupa Etapa 4
1. Joan Barreda, ESP (Honda) 13:10:33
2. Marc Coma, ESP (KTM) 13:23:22
3. Paulo Goncalves, PRT (Honda) 13:31:02
4. Ruben Faria, PRT (KTM) 13:33:38
5. Jordi Viladoms, ESP (KTM) 13:35:24
6. Pablo Quintanilla, CHL (KTM) 13:41:15
7. Toby Price, AUS (KTM) 13:42:38
8. Matthias Walkner, AUT (KTM) 13:44:01
9. Alain Duclos, FRA (Sherco) 13:47:04
10. Helder Rodrigues, PRT (Honda) 13:49:38

By: Maria-Teodora Secul