Dakar 2017 Etapa 3 E încă devreme pentru prognosticuri

mani-gyenes-dakar-2017-etapa-2-604x270

De la San Miguel de Tucuman la San Salvador de Jujuy – 780km

Creşterea temperaturilor şi-a altitudinii au acompaniat schimbarea drastică de peisaj din ziua 3 a Dakarului. Încă din primele secţiuni de traseu, piloţii fruntaşi (în afară de Joan Barreda) au avut mari probleme de navigare. La primul test real de anduranţă, vigilenţă şi luciditate, mare parte din top 10 a fost scuturată din temelii şi i s-a reamintit de ce Dakarul este cea mai dură experienţă din motorsportul mondial.

În schimb, românul nostru Emanuel Gyenes – considerat de catre organizatorii Dakarului (ASO) – “unul dintre cei mai buni piloti privaţi din categoria moto” – a fost în elementul său în ceea ce priveşte navigaţia, drept pentru care el a avansat în această etapă 6 locuri în clasamentul general! Dacă în prima etapă termina pe 33, în etapa 2 pe 28, ieri Mani a profitat din plin de toate resursele sale pentru a-şi demonstra încă odată locul în categoria din care face parte în acest an – Super Production!

”Ziua a 3-a a fost una foarte lungă am avut 512 km de probă specială (în această distanță este inclusă și secțiunea neutralizată). Primii 78 de km au fost într-o porțiune foarte grea, era și foarte cald. Am plecat cu rezervoarele pline și din cauza aceasta mi-a fost greu să iau virajele în nisipul adânc. Însă așa a trebuit să pornim toți, deoarce traseul de astăzi a fost foarte lung. După km 78 am avut un traseu foarte rapid și mi-a plăcut mult. Iar pe la km 450 a plouat cu gheață, a fost foarte greu. Am încercat să nu cad, era totul alb pe jos parcă era zăpadă și chiar în fața mea a alunecat un alt concurent. După aceea am mers doar în treapta a doua și a treia ca să ieșim din zona cu gheață. Apoi până la finiș am avut parte doar de ploaie.” – Emanuel Gyenes

mani-g

Joan Barreda(Honda) a fost de neoprit ieri. L-a întrecut pe Toby Price (KTM) care părea să conducă detaşat, lăsându-i pe toţi într-un nor de praf şi incertitudine în ceea ce priveşte găsirea waypoint-urilor. Astfel, liderul echipei Honda şi-a asigurat cea de-a 15-a victorie a unei etape din cariera sa la Dakar. Deşi actualul lider are un avans de 12min29sec, să nu ne mai hazardăm pentru că au trecut abia 3 etape din lunga Odisee care încă aşteaptă să fie descoperită şi încă mult peste 7500 km cu care piloţii trebuie să se confrunte. Sam Sunderland (KTM) trece în poziţie secundă la General, urmat de Pierre Alexandre Renet (Husqvarna), care completează podiumul zilei, cea mai bună clasare de până acum din cariera sa. Toby Price – liderul incontestabil din etapa precedentă, va lua astăzi startul de pe poziţia 9 tot din cauza problemelor de navigaţie. La categoria Malle Moto conduce Cristian Espana Munoz.

Cum spuneam, creşterea violentă în altitudine la peste 5000 metri şi schimbarea peisajului (rios-uri perene, albii de râu şi poteci rapide şi unduitoare în prima parte a traseului, iar în a doua parte teren accidentat şi pretabil mai degraba trialului), plus fesh-fesh (un praf extrem de fin) au pus în dificultate marea majoritate a piloţilor, pe unii costându-i enorm de multe minute în drum spre San Salvador de Jujuy.

barreda

“Astăzi a fost una dintre zilele pe care le-am ales şi pentru care ne-am pregătit încă de ieri să atacăm,” a spus Barreda. “Am avut noroc şi am făcut treabă bună. A fost o etapă foarte grea, dar mi-am menţinut concentrarea pe toată durata etapei şi sunt foarte mulţumit de rezultat.”

“Este încă prea devreme să vorbim despre victorie. Mai sunt încă 7500 de km de parcurs. Nu sunt sigur. Această situaţie, acest an este diferit faţă de alţi ani, deci, cu siguranţă, trebuie să rămânem focusaţi şi să continuăm să navigăm bine.”#11 Joan Barreda 

sam

“A fost cu siguranţă o zi a navigaţiei în prima parte. A fost complicat, a spus Sunderland. “Am încercat să nu mă hazardez şi să dau de calea cea bună, dar de fapt am căutat foarte mult. L-am întâlnit pe Toby după 20 km venind spre mine, iar el plecase cu aproximativ 9 minute în faţa mea. A fost complicat, să ştiţi; noi am încercat să nu ne grăbim şi să găsim calea, dar când nu poţi găsi calea, nu poţi găsi calea şi gata.” a mai spus Sam, vădit marcat de această etapă cu adevărat dificilă.

Aşa cum NU vă aşteptaţi, performanţa zilei nu-i aparţine lui Barreda, ci francezului de la echipa de uzină Husqvarna – Pierre-Alexandre Renet – care a terminat la 16 minute în spatele Spaniolului, realizând astfel cel mai bun rezultat al său în cel de-al doilea Dakar la care participă. Aflat acum în faţa multor favoriţi la victorie, fostul campion mondial la enduro va trebui luat în serios de-acum încolo de către rivalii săi.

pela

“Este un rezultat bun pentru mine, de fapt sunt aproape surprins,” a declarat modest Pierre-Alexandre Renet. “Etapa a fost lungă, iar altitudinea începe să-şi spună cuvântul. Am dureri de cap. Sper să mă obişnuiesc, deoarece sunt destul de pronunţate.”

“La începutul etapei, navigaţia a fost dificilă, dar m-am ţinut de treabă şi apoi am trecut la atac. Totul a mers perfect, dar dacă greşeşti la începutul unui waypoint, poate fi foarte dificil să găseşti din nou calea cea bună.”#31 Renet

Azi, Etapa 4 ia startul din San Salvador de Jujuy şi se încheie în Tupiza. Concurenţii trec astăzi graniţa în BOLIVIA, cea mai dificilă dintre cele trei ţări în ceea ce priveşte condiţiile climaterice, de altitudine şi teren. Speciala cronometrată măsoară 416km, din distanţa totală de 521km. Pe măsură ce ne îndreptăm către Bolivia, altitudinea va atinge cote de peste 3500 metri deasupra nivelului mării, care-ţi pot declanşa epistaxis (hemoragie nazală), plus dune de trecut, adică un intens test de pilotaj, navigaţie şi rezistenţă fizică şi psihică.

Emanuel Gyenes va fi cel mai probabil şi astăzi în control şi va avea o evoluţie bună, deoarece dunele şi navigaţia sunt două dintre aptitudinile sale care nu l-au înşelat până acum. De asemenea, aclimatizarea dinaintea Dakarului în Alpii francezi ar trebui să-i fie suficientă, dacă ţinem cont că hematiile (globulele roşii) trăiesc aproape 3 săptămâni până se regenerează, timp în care îşi păstrează proprietăţile dobândite la altitudine. Marcel Butuza (Vectra Racing Team) a rezistat şi el cu stoicism etapei 3 de ieri şi va lua astăzi startul de pe poziţia 92, avansând mult faţă de poziţia 112 pe care o avea în etapa precedentă la General.

Le ţinem pumnii tuturor concurenţilor, deoarece, aşa cum spunea şi Evo Morales, Preşidintele Boliviei: ”The Dakar is not only commerce, it is not only tourism, especially it is integration that unites the world. Sport unites nations and hearts.”

By: Maria-Teodora Secul

Photo Credit: Edoardo Bauer şi facebook.com